Drogi Czytelniku,

Cieszymy się, że odwiedzasz nasze serwisy internetowe. Nasz zespół redakcyjny cały czas pracuje nad tym, żeby móc dostarczać Ci jeszcze lepsze materiały dziennikarskie i oferować jeszcze lepsze usługi. Abyśmy mogli nadal to robić, potrzebujemy Twojej zgody. Dzięki niej będziemy mogli dostosowywać nasze strony pod Twoje preferencje i potrzeby oraz emitować Ci reklamy dopasowane do Twoich zainteresowań i zachowań w Internecie. Twoja prywatność i bezpieczeństwo Twoich danych są dla nas niezwykle istotne – nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Pamiętaj, że Twoje dane są u nas bezpieczne, a udzieloną zgodę możesz wycofać w każdej chwili zgodnie z naszą Polityką Prywatności.

W JAKIM CELU PRZETWARZAMY TWOJE DANE?

Twoje dane (w tym pliki cookies) wykorzystujemy w celach statystycznych, analitycznych i marketingowych, w tym do badania Twoich zainteresowań i dopasowania do nich reklam na innych stronach www.

KTO JEST ADMINISTRATOREM DANYCH?

Administratorem danych osobowych są Mazowieckie Media Sp. z o. o.

JAKIE MASZ PRAWA?

Możesz w każdej chwili:

Więcej informacji nt. Twoich danych i naszej troski o nie znajdziesz w Polityce Bezpieczeństwa.

Nie pokazuj więcej tej informacji

środa, 16 kwietnia 2025. Imieniny Bernarda, Biruty, Erwina

Czy będzie tunel na Wólce? Na sesji przedstawiono możliwe warianty budowy

2018-06-08 10:16:18 (ost. akt: 2018-06-08 10:27:30)

Podziel się:

Na ostatnim posiedzeniu rady miasta zgromadzeni mogli zapoznać się z czterema wariantami budowy tunelu w ciągu ulicy Kościuszki na Wólce. Koszty poszczególnych koncepcji są bardzo zróżnicowane i wynoszą od 5 do 45 milionów złotych.

Warianty na sesji we wtorek 29 maja zaprezentował przedstawiciel gdańskiej firmy projektowej Mosty i Drogi. Właśnie to przedsiębiorstwo ratusz wybrał w postępowaniu przetargowym.

Miasto zdecydowało się na tunel po tym, jak mieszkańcy Wólki nie zgodzili się na wybudowanie kładki nad torami. A takie rozwiązanie proponowali najpierw burmistrz i rada miasta. Magistrat wydał nawet około 60 tys. zł na opracowanie projektu kładki. Jednak w międzyczasie wiceminister ds. kolejnictwa Andrzej Bittel poinformował, że istnieje możliwość dofinansowania budowy tunelu w ramach rządowego programu poprawy bezpieczeństwa. Ten ostatni fakt również przyczynił się do tego, że władze miasta zaczęły myśleć o jego budowie.

O przygotowanych wariantach na sesji mówił Aleksander Grabowski, asystent projektanta. Omówił ich wady i zalety. Pierwsze proponowane rozwiązanie pod nazwą „Tunel dla pieszych i rowerzystów” zakłada budowę 18 metrów tunelu, z dwiema załamanymi pochylniami od strony Kościuszki i pochylnią od strony ul. Batorego. Jako zalety rozwiązania projektant wskazał brak wywłaszczeń, niskie koszty realizacji, minimalną ingerencję w istniejącą infrastrukturę i możliwość realizacji bez wykopu – za pomocą przecisków. Szacowany koszt to 5 mln zł.

„Tunel dla pieszych, rowerzystów i samochodów osobowych” – to nazwa drugiego wariantu. W tym przypadku zakładana jest budowa dwóch rond na ulicach Kościuszki i Brukowej. Tunel miałby ok. 22 m. Przy czym istnieje konieczność obniżenia terenu o ok. 5 metrów i budowa 760 metrów murów oporowych. – To rozwiązanie wiąże się ze znaczną ingerencją w istniejącą infrastrukturę, wyburzeniami, dużą powierzchnią zajęcia terenu i utrudnieniami w ruchu drogowym i kolejowym oraz koniecznością etapowania robót. Szacowany koszt to 35 mln zł – powiedział Aleksander Grabowski.

W wariancie 3A o nazwie „Tunel dla pieszych, rowerzystów, samochodów osobowych i ciężarowych” w ulicy Kościuszki również zakłada się budowę dwóch rond. Tunel miałby ok. 22 metrów długości, a mury oporowe 900 metrów. W tym przypadku również mielibyśmy do czynienia ze znaczną ingerencją w istniejącą infrastrukturę, wyburzeniami, dużą powierzchnią zajęcia terenu i utrudnieniami w ruchu drogowym i kolejowym oraz koniecznością etapowania robót. Szacowany koszt to 45 mln zł. Przy czym, jak zapewniano na sesji, nie chodzi o wyburzenia budynków mieszkalnych.

Ostatnia propozycja – wariant 3B zakłada budowę „Tunelu dla pieszych, rowerzystów, samochodów osobowych i ciężarowych” w ciągu ulicy Grota Roweckiego. Zgodnie z tą koncepcją planuje się budowę tunelu o długości do 60 metrów oraz 380 metrów murów oporowych. Przy takim rozwiązaniu można mówić o minimalnej ingerencji w istniejącą infrastrukturę i zajęcia terenu. Wystąpią natomiast utrudnienia w ruchu kolejowym i konieczność etapowania robót, a szacowany koszt to 28 mln zł.

Warto dodać, że kwoty podane przez przedstawiciela gdańskiej firmy są tylko szacunkowe. Podczas dyskusji na sesji okazało się, że całkowity koszt poszczególnych wariantów nie jest znany. – Mam pytanie, czy całkowity koszt (najdroższego wariantu – red.) to 45 mln złotych plus 6 mln na wykup działek? Bo ja po raz pierwszy widzę tę koncepcję – dopytywał burmistrz Sławomir Kowalewski.
Wiceburmistrz Janina Budzichowska poprosiła przedstawiciela projektanta o wydzielenie kosztów realizacji poszczególnych wariantów w pasie kolejowym i poza nim. Bo Ministerstwo Infrastruktury zadeklarowało, że pokryte zostanie 50% kosztów inwestycji, ale jedynie na terenie PKP.

Poproszony przez burmistrza projektant zarekomendował dwa warianty, jego zdaniem najkorzystniejsze dla miasta. Pierwszy z nich to tunel w ciągu ulicy Grota Roweckiego, korzystny dla ruchu samochodowego, ale mniej korzystny dla pieszych (koszt 28 mln zł.). Drugim wskazanym wariantem była natomiast budowa tunelu dla pieszych i rowerzystów z szacowanym kosztem 5 mln zł.
Teraz urząd miasta powinien wskazać projektantowi jeden wybrany wariant. Ponoć w tej sprawie ma się wkrótce odbyć otwarte spotkanie mieszkańców z władzami miasta.



Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB