Nasz sąsiad, czyli Ciechanów planuje uruchomienie systemu wypożyczalni rowerów miejskich w połowie sierpnia b.r. Będzie to swego rodzaju projekt pilotażowy przedsięwzięcia. Do dyspozycji mieszkańców mają być 4 stacje i 32 jednoślady, w tym także tandemy i rowery dziecięce. Umowę w tej sprawie miasto zawarło z firmą Nextbike Polska. Korzystanie z roweru (po wcześniejszej rejestracji) będzie bezpłatne przez pierwsze 20 minut. Od 21 do 60 minut opłata wyniesie 1 zł, od 61 do 120 minut – 2 zł, od 121 do 180 minut – 3 zł.
Oczywiście takie systemy funkcjonują także w innych miastach Polski, szczególnie dobrze sprawdzają się w tych większych. W Warszawie jest bardzo dużo stacji, w których można wypożyczyć rower. Dla niewtajemniczonych dodajmy, że system działa tak, że na jednoślad można wsiąść w jednej części miasta, a oddać go, w zupełnie innej. Wszystko dokonuje się za pomocą systemu elektronicznego, poza tym – istnieje wygodna aplikacja mobilna do obsługi wypożyczeń.
Zapytaliśmy czy podobną wypożyczalnię, dałoby się zorganizować w Mławie oraz czy miasto robiło analizy, które mogłyby ustalić, po pierwsze – czy mieszkańcy tego chcą, a po drugie – czy w mieście wielkości naszego wprowadzenie takiego rozwiązania byłoby w ogóle opłacalne.
- W trakcie prac nad Planem Mobilności Miejskiej rozważany był pomysł wprowadzenia systemu roweru miejskiego. W miastach wielkości Mławy potencjalna liczba użytkowników jednośladów systemowych jest jednak niewielka, a koszty obsługi proporcjonalnie wysokie. System wymaga m.in. stworzenia komórki, która by na bieżąco przewoziła rowery z jednej stacji do drugiej – informuje Magdalena Grzywacz, rzecznik Urzędu Miasta w Mławie.
Jak zaznacza urzędniczka, ratusz przeprowadził na ten temat ankietę, w której wzięło udział 400 wybranych losowo gospodarstw domowych – około 1200 osób (3,5 proc. wszystkich mławian).
- Zainteresowanie wprowadzeniem systemu roweru miejskiego wyraziło 11 proc. respondentów. Z najbardziej oddalonego od centrum osiedla Wólka zainteresowanie tematem zadeklarowało zaledwie 8,52 proc. ankietowanych. Najliczniej zamieszkałe osiedla: Zawkrze oraz Książąt Mazowieckich, miały jeszcze niższe wyniki, odpowiednio 4,27 i 4,35 proc. - dodaje rzecznik magistratu.
Z przywołanego przez Grzywacz badania wynika, że największe zainteresowanie mieszkańców wzbudziły dwie kwestie – zwiększenie przestrzeni dla ruchu pieszego (28,17 proc.) oraz poprawa infrastruktury rowerowej (28,2 proc.).
Na terenie miasta, na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich, istnieje obecnie ponad 10 kilometrów ścieżek rowerowych. Jednak mieszkańcy regularnie zwracają uwagę, że brakuje dobrej spójności, połączeń, pomiędzy poszczególnymi fragmentami dróg dla jednośladów.
Kolejny odcinek - przy Alei Świętego Wojciecha - już wkrótce - w sierpniu 2018 r., zostanie oddany do użytku. Planowana przez miasto przebudowa ul. Mariackiej obejmuje także budowę ścieżki rowerowej. Podobnie wygląda sytuacja z ulicami Kościuszki i Lelewela, które będą przebudowywane przez Starostwo Powiatowe w Mławie. - Sukcesywnie, z roku na rok przybywa ścieżek rowerowych. Poprzez rozwój sieci tych dróg chcemy poprawić bezpieczeństwo i ofertę rekreacyjną dla mieszkańców Mławy – zaznacza nasza rozmówczyni.
Robert Bartosewicz
Komentarze (5) pokaż wszystkie komentarze w serwisie
Dodaj komentarz Odśwież
Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych
Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez
lab #2542997 | 212.160.*.* 25 lip 2018 08:49
W Ciechanowie nie mają komunikacji miejskiej to inwestują w rowery. Fajnie przejechać się na rowerze od czasu do czasu, ale codziennie to raczej się nie sprawdzi
Ocena komentarza: poniżej poziomu (-2) !
odpowiedz na ten komentarz
pokaż odpowiedzi (3)
tutti frutti #2542702 | 178.36.*.* 24 lip 2018 18:17
Poczekamy, zobaczymy jak sprawdzą się rowery miejskie w Ciechanowie. Ceny za wypożyczenie roweru są bardzo przystępne, ale zobaczymy jaką stratę będzie miał Ciechanów na tej wypożyczalni. U nas faktycznie raczej by się nie sprawdziły. Żeby się rowery miejskie mogły sprawdzić musi najpierw powstać dobra, dobrze zintegrowana sieć ścieżek rowerowych, a nie to co teraz mamy. Prezydent Ciechanowa najpierw zainwestował w ścieżki rowerowe w mieście, a następnie w rowery i to jest prawidłowa kolejność.
Ocena komentarza: warty uwagi (4) !
odpowiedz na ten komentarz