Wtorek, 16 kwietnia 2024. Imieniny Bernarda, Biruty, Erwina

Zmiana planów. Dworzec zintegrowany ma być ogromnym obiektem z centrum handlowym

2015-02-20 08:52:05 (ost. akt: 2015-02-20 08:55:49)
Okolice dworca Mława Miasto mają się diametralnie zmienić. Pytanie tylko kiedy?

Okolice dworca Mława Miasto mają się diametralnie zmienić. Pytanie tylko kiedy?

Autor zdjęcia: Archiwum redakcji

Podziel się:

Buldożery nieprędko wjadą na plac budowy dworca zintegrowanego. Inwestycję przesunięto. Powód? Burmistrz zmienił koncepcję. Zamiast kilku budynków planuje jeden ogromny obiekt z centrum handlowych. Wymaga to zmian w gospodarce przestrzennej, co potrwa. Niektórzy oceniają sytuację jako skandaliczną, biorąc to pod uwagę obietnice, że dworzec powstanie lada dzień.

Latami zapowiadano powstanie dworca. Kiedy budowa wydawała się pewna, okazało się, że nic z tego. Zdecydowano o budowie większego obiektu. Inspiracją miała być propozycja przedstawiona przez firmę która miała zbudować dworzec i z którą zerwano porozumienie. Burmistrz Sławomir Kowalewski 10 lutego podczas sesji rady miasta poinformował, że miasto i firma nie mają wobec siebie zobowiązań, choć 40 tys. zł wadium wpłaconego przez firmę przeszło na konto miasta.

Inwestycja
za kilka lat

Planowany obiekt o powierzchni „tylko” do 2 tys. metrów kwadratowych, który mógłby powstać, okazał się niewystarczający. - Pojawiła się potrzeba poszerzenia funkcji, o funkcję wielkopowierzchniowego obiektu handlowego – wyjaśnił na sesji Marek Polak, naczelnik wydziału gospodarki i planowania przestrzennego w mławskim ratuszu. Jednak miejska gospodarka przestrzenna obiektu powyżej 2 tys. m kw. nie przewiduje na terenie gdzie planuje się dworzec, czyli pomiędzy wiaduktem przy stacji PKP Mława Miasto a Osiedlem Książąt Mazowieckich. Przed przystąpieniem do inwestycji należy sporządzić studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, a następnie plan zagospodarowania przestrzennego. Rada uczyniła w tym kierunku pierwszy krok, podejmując uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia studium. Upłyną lata, zanim będzie można budować.

Jedna wielka hala
zamiast kilku

Zgodnie z nowymi założeniami, ma powstać jedna hala o powierzchni 5, 8 czy 12 tysięcy metrów kwadratowych, gdzie będą sklepy po 200 czy 300 m kw oraz miejsce do obsługi podróżnych. To wszystko w jednej kondygnacji. Wcześniej planowano kilkupiętrowy budynek z mieszkaniami. I w zasadzie niewiele więcej wiadomo. Jeszcze przed głosowaniem radny Rakowski podkreślał, że budowa dworca oddala się. - Oczekiwaliśmy, że już pojawią się na budowie buldożery, a tu raczej zaczynamy od początku – stwierdził Jerzy Rakowski. Wyraził wątpliwość, czy wielki market jest potrzebny. - Każdy hipermarket, który tworzy jedno miejsce pracy, likwiduje przynajmniej 3 – 4 miejsca pracy w handlu, i to są opracowania polskie, francuskie i to też należy brać pod uwagę – powiedział Rakowski. - Na osiedlu OKM jest dużo sklepów prywatnych. Uważam, że jeżeli taki obiekt powstanie, zabierze pracę, dochód i środki do życia osobom, które prowadzą te sklepy. Powinniśmy się zastanowić głębiej, na co przeznaczyć te hektary ziemi – dodał radny Henryk Kacprzak. Zdaniem burmistrza, władze miasta nie powinny kierować ludzi do punktów, gdzie jest drożej. Szczególnie emerytów o mizernych dochodach. Przekonywał do swojego pomysłu. - Z czym walczymy, z możliwością zbudowania w przyszłości czegoś, co będzie funkcjonalne, przydatne społeczeństwu Mławy? Z tej oferty będą korzystały osoby przyjezdne z innych miast oddalonych o kilkadziesiąt kilometrów – powiedział gospodarz miasta. Przekonał większość radnych, którzy głosowali za uchwałą. Tylko 5 radnych było przeciw (Kacprzak, Rakowski, Pol, Nowakowski, Krajewski).

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB