Czwartek, 14 grudnia 2017. Imieniny Alfreda, Izydora, Zoriny

Zimno, które da się oswoić czyli... morsy w akcji

2013-12-26 22:27:31 (ost. akt: 2013-12-26 22:33:56)

Podziel się:

Kąpiel w lodowatej wodzie? To dla wielu z nas może wydawać się niedorzeczne. Piotr Olszewski, szef mławskiej grupy Opoka przekonuje, że jest wręcz przeciwnie – zimne kąpiele mogą mieć dobroczynny wpływ na nasze zdrowie. Mławskie morsy po raz kolejny wezmą wkrótce udział w biciu rekordu na międzynarodowym zlocie morsów w Mielnie.

Większość z nas kąpieli w jeziorze zażywa latem. Ciepła woda, na dworze upał – to warunki, które sprzyjają tej formie wypoczynku. Ale swoich, co prawda już nie tak licznych, amatorów mają też kąpiele zimowe, kiedy temperatura na dworze jest niska, często poniżej zera. Regularnie zimową porą takich kąpieli zażywają członkowie mławskiej grupy Opoka.

Tajniki i zalety
morsowania

Morsują już dziesiąty rok. Głównie w akwenie przy zbiorniku w Mławie. - To właśnie 10 lat temu pierwsi uczestnicy zaczęli poznawać tajniki i zalety morsowania, które były dla nich uzupełnieniem treningów w celu wzmocnienia i regeneracji organizmu – mówi szef Opoki Piotr Olszewski. 10 lutego b.r. 18 członków grupy wzięło udział w biciu rekordu Guinnessa w morsowaniu podczas X Międzynarodowego Zlotu Morsów w Mielnie. Również w 2014 r. roku nasze morsy „wypłyną” poza Mławę. - Po raz drugi będziemy brać udział w międzynarodowym zlocie w Mielnie, a po raz trzeci będziemy bili mławski rekord. Przypominam, że poprzednio do wody weszło 75 uczestników – informuje Piotr Olszewski.

Kto może zażywać
zimowej kąpieli?

- Człowiek zdrowy może przyjmować taką kąpiel bez żadnego ryzyka. Koniecznością jednak jest trwająca od 10 do 20 minut rozgrzewka - tłumaczy nasz rozmówca. Zaznacza też, że dawkowanie zimna powinno następować stopniowo, a początkujący powinni przebywać w wodzie tylko od około 15 do 30 sekund. Olszewski zwraca uwagę na to, jak bardzo na takich praktykach może skorzystać zdrowie człowieka. - Taka kąpiel hartuje organizm. Stwierdzono jej pozytywny wpływ na układ krążenia. Przebywanie w chłodnej lub zimnej wodzie pomaga regulować przepływ płynów w komórkach i między nimi. Dzięki temu może też zwiększyć się wentylacja płuc i siła mięśni. Na niskiej temperaturze zyskuje również układ nerwowy człowieka oraz wzrasta odporność jego układu immunologicznego – objaśnia nasz rozmówca. Dodaje, że po krótkim okresie zażywania kąpieli zahartowany organizm robi się zdecydowanie bardziej odporny na choroby przeziębieniowe. I zachęca wszystkich, którzy chcieliby zacząć praktykować takie kąpiele do kontaktu z Opoką. Są też pewne przeciwwskazania. Do lodowatej wody nie powinni wchodzić m.in. ludzie cierpiący na zaawansowane choroby serca, zaburzenia krążenia krwi, cukrzycę nadciśnienie i padaczkę. Dlatego też zanim ktoś zdecyduje się na morsowanie, dobrze zrobi jeśli przedtem skontaktuje się z lekarzem.

Organizacja czasu
młodzieży


Warto wspomnieć, że morsowanie nie jest jedyną działalnością Opoki. Grupa ta istnieje od 1990 r. Należą do niej młodzi ludzie – zarówno chłopcy jak i dziewczęta. Grupa zagospodarowuje młodzieży wolny czas, prowadzi działania profilaktyczne i ekologiczne. - Regularnie na przykład sprzątamy tereny mławskiego lasu czy zalewu Ruda oraz wokół akwenu Krajewa. Porządkujemy groby żołnierzy i schrony bojowe – zdradza Olszewski. Opoka słynie również z marszów patriotycznych. I w Mławie nie ma chyba takiego środowiska czy organizacji, która potrafiła by oderwać młodzież od komputerów i sprawić, żeby wybrała się na 30-kilometrowy marsz, czasem w niesprzyjających warunkach pogodowych. Marsze są organizowane m.in. z okazji roczni wybuchu II wojny światowej, Święta Niepodległości czy rocznicy śmierci papieża Jana Pawła II. - Mam ogromny zaszczyt uczestniczyć wraz z młodzieżą w tych marszach, czcząc Jego pamięć, gdyż właśnie On szczególnie kład nacisk na wychowanie młodzieży. Z pełnym szacunkiem chcę i będę kultywował jako katolik pamięć o tym wielkim Polaku tej formie. Często właśnie warunki pogodowe są bardzo trudne, co nam utrudnia wykonanie zaplanowanego celu ale jak do tej pory zawsze daliśmy radę, jesteśmy dobrze przygotowani – mówi Olszewski. Piotr Olszewski od 20 lat jest pedagogiem w Zespole Szkół Zawodowych w Iłowie. Przez 10 lat pracował również w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Ciechanowie. Był też wolontariuszem, a potem prezesem mławskiego stowarzyszenia Exodus. Obecnie jest wychowawcą klasy maturalnej w Iłowie.

Robert Bartosewicz
r.bartosewicz@kuriermlawski.pl



10 zasad kąpieli zimowych

1. Dla poczucia bezpieczeństwa nie kąpiemy się sami
2. Do kąpieli zawsze przystępujemy rozgrzani przez intensywny ruch lub saunę.
3. Do wody wchodzimy wolno, głęboko oddychając.
4. Czas trwania kąpieli jest inny dla każdego (od 30 sekund do 3 minut). Organizm sam wysyła sygnały o zakończeniu kąpieli
5. Kąpiąc się dążymy do zanurzenia całego ciała (oprócz głowy)
6. Po wyjściu z wody staramy się jak najmniej wycierać ciało
7. Zakładamy ubranie i rozgrzewamy ciało intensywnymi ruchami.
8. Zaleca się 1-2 kąpiele tygodniowo
9. Oznaką dobre wykonanej kąpieli jest brak tzw. gęsiej skórki i silnego odczynu skóry (zaczerwienienia ciała)
10. Przedłużenie kąpieli jest niewskazane, wręcz szkodliwe.



Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB