Niedziela, 27 października 2024. Imieniny Iwony, Noemi, Szymona

Koszyk zakupowy jest coraz droższy

2024-10-27 12:01:37 (ost. akt: 2024-10-27 07:05:25)

Autor zdjęcia: pixaby

Podziel się:

Średnia cena koszyka zakupowego we wrześniu br. wzrosła o ponad 25 zł w porównaniu z sierpniem — wynika z raportu ASM Sales Force Agency. Zdrożało 9 z 10 kategorii produktów, najbardziej, o blisko 20 proc., napoje. Potaniały natomiast produkty tłuszczowe.

Z danych przekazanych w raporcie wynika, że we wrześniu średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku w ujęciu miesięcznym wzrosła o 25,07 zł, czyli o 8,82 proc. — do 309,27 zł.

Zestawienie cen kategorii produktowych, określonych na podstawie wybranych 40 produktów, pokazuje, że we wrześniu w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku podrożało 9 na 10 kategorii: chemia domowa i kosmetyki, dodatki, mięso, wędliny i ryby, mrożonki, nabiał, napoje, słodycze, produkty sypkie oraz używki i piwo. Potaniały jedynie produkty tłuszczowe (o 5,15 proc.)
Najbardziej zdrożały napoje (we wrześniu płacono za nie o 19,37 proc. więcej niż rok temu), a najmniejszą różnicę odnotowano w przypadku chemii domowej i kosmetyków (+2,86 proc.).

„Spadek cen odnotowano jedynie w 4 sieciach, a w pozostałych 9 ceny badanych produktów były wyższe niż w sierpniu br.” — stwierdzili autorzy zestawienia. Wskazali, że największy wzrost średniej ceny koszyka w ujęciu miesięcznym miał miejsce w sieci Lidl (71,05 proc.), a największy spadek w sklepach Selgros Cash and Carry (-1,16 proc.).

Porównując rok do roku, wzrost cen produktów zaobserwowano w 9 na 13 sieci. Największą podwyżkę zanotowano w sieci Biedronka; ceny wzrosły tam o ponad połowę (50,31 proc.), czyli o 109,10 zł więcej niż w 2023 r. Spadek cen odnotowano w sklepach Makro Cash and Carry (-2,55 proc.), E.Leclerc (-2,41 proc.) i Carrefour (-2,19 proc.). „Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 8,50 proc. z 285,05 zł we wrześniu 2023 r. do 309,27 zł we wrześniu 2024 r.” — poinformowali autorzy raportu.

Okazało się też, że gdybyśmy wkładali do koszyka zakupowego najtańsze produkty, zapłacilibyśmy 235,54 zł (więcej o 74,78 zł niż w sierpniu br.), natomiast gdybyśmy wybrali te o najwyższej cenie — 359,54 zł (mniej o 3,08 zł niż w sierpniu br.). Wskazano, że różnica między najtańszym a najdroższym koszykiem we wrześniu br. wyniosła 124 zł — o 77,86 zł więcej niż w sierpniu br. W ujęciu rocznym suma minimalnego koszyka we wrześniu br. była wyższa o 21,32 proc. r/r, a maksymalnego koszyka o 4,22 proc. r/r.

Podano, że w Auchan średni koszt koszyka zakupowego wyniósł we wrześniu br. 280,27 zł. „To wzrost o 96,72 zł, czyli o 52,69 proc. więcej niż najtańszy koszyk w sierpniu br., należący przed miesiącem do sieci Lidl” — przypomniano w raporcie. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 6,88 zł (Selgros Cash and Carry) i 7,70 zł (Makro Cash and Carry). Natomiast najdroższy koszyk stwierdzono w sieci Polomarket, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba zapłacić 330,30 zł.
Wśród tradycyjnych sieci najtańsze zakupy można było zrobić w sklepach typu Cash and Carry — 287,56 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe średnie ceny badanych produktów odnotowano w dark store (sklepy, w których zakupy dokonuje się za pomocą aplikacji) — 362,68 zł, a w takim zestawieniu najtańsze zakupy (305,83 zł) można było zrobić w hybrydowych sklepach, oferujących sprzedaż stacjonarną i internetową.

„Najwięcej najdroższych badanych produktów (25) można było we wrześniu br. znaleźć w sieci Netto” — przekazali autorzy raportu. Na kolejnych pozycjach uplasowały się Aldi i Polomarket (po 6 produktów), Lidl (5 produktów), Biedronka, Dino, Intermarche (po 4 produkty), Kaufland, E.Leclerc, Selgros Cash and Carry (po 2 produkty), Auchan, Carrefour, Makro Cash and Carry po 1 produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.

ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych w tradycyjnych sklepach i w kanale e-commerce. Badanie obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii w stacjonarnych i internetowych sklepach oraz tzw. hybrydach, czyli sieciach prowadzących zarówno internetową, jak i tradycyjną sprzedaż. (PAP)

jls/ pad/

Komentarze (0) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB